28. září 2015

TAM NA KONEČNÉ (Ján Kadár, Elmar Klos, 1957)

Z filmu československé dvojice, která podobně jako Radok vyčnívala z poměrů tehdejšího filmového hospodaření, sálá osvobozující atmosféra kosmopolitismu. Ze své inspirace italským neorealismem si vzali jeho populárnější část: na místo zázraku jako u De Sicy se v závěru dostaví kouzelná atmosféra poslední noci v roce. Kadár s Klosem vycházejí z realismu tím, že ztvárňují rozporuplné lidské charaktery s rozmlženým rozlišením dobra a zla (Růžkův opilec) a nechají zaznít jindy tabuizované společenské problémy (nechtěné těhotenství). Jako tolikrát se ovšem realismus omezí na pouhý mechanismus, jenž uvede zápletku v pohyb; její rozuzlení se nese ve znamení naděje. Film tedy při své otevřenosti v plenérech a v charakterech (Rážova postava) uplatňuje schéma, jež nastolené komplikace přivede k prozřetelnému konci: opilcovo dítě dostane rodinu, jakou si zaslouží, a dvě ženy, které spojuje manželský problém, stráví konec roku společně.

Nejvděčněji tak na filmu nepůsobí „realismus“, ale pohádková nálada jeho závěru. Muž v tramvaji – zásadní neorealistické rekvizitě – spatří průzorem v zamrzlém okně vozu mizející dům "Na smyčce", který zastřešil všechny aktéry vyprávění a ve výsledku je spojen s nostalgickým efektem. Dům mizí doslova i metaforicky. Odjíždí kameře umístěné v tramvají poté, co její pasažér nemohl dům najít, protože zatímco na začátku filmu stál ještě na konečné tramvaje, ztratí se v epilogu v rozšiřující se zástavbě Prahy. Zároveň představuje málo reálnou naději, jež se vyplnila. Vše skončilo relativně dobře, přízrak maloměšťáctví byl poražen a v atmosféře konce roku (vyprávění) panuje generační a sexuální utopie (dítětem požehnaný starý pár, ženská soběstačnost)... Na české poměry působí film výlučně a moderně, ovšem v rámci daného „žánru“ (vzoru) se jedná o spíše průměrné dílo. Kromě dvou rozporuplných mužských postav jsou příznačně všechny postavy kladné: kouzlo filmu spočívá v triku, jak se zbavit potížistů. [viděno na kanále CS film]