5. července 2015

KDO VÍ (Jacques Rivette, 2001)

Udělej mě takovou, jakou ty mě chceš, zní téma divadla ve filmu, konkrétně adaptace Pirandellovy hry. Divadlo zde působí jako ten nejformálnější Rivette: intelektuální konstrukce, hra představující mechanismy, postavy-znaky jako nosiči významů. Dílo zobrazuje podstatné a obecné, vyřazuje nahodilé a jedinečné; žena je prototypem ženy... Divadelní představení je však pro Rivetta zároveň záminkou k filmovému dobrodružství, pomyslným vírem, který postupně vtáhne všechny postavy filmové zápletky. Divadlo ve filmu, které nepůsobí nijak spontánně a zdá se všechny obtěžovat (poloprázdná hlediště), z tohoto pohledu příliš neznamená: jako hitchcockovský „MacGuffin“ představuje sám o sobě nepodstatný prostředek, jak uvést věci do pohybu. Obdobnou roli hrají ve filmu přízračná, možná neexistující Goldoniho hra a velmi drahý prsten.

Tato hra je na rozdíl od té divadelní otevřená; Rivettův film se řadí mezi jeho nejzábavnější díla. Čeho jsme byli svědky v jeho starších filmech – ženské magie –, se zde jaksi zbavuje zábran. Herečka Balibarová je na hraně toho, kdy ženská sebestředná „nenucenost“ ještě nepůsobí jako předstupeň hysterie (její okázalý, ve filmu ojedinělý pohled do kamery během dialogové scény); film si ale postupně podmaní. Filmu prospívá rozdělení na zápletky ženy a muže, kterého představuje charismatický Ital Castellitto, svěží vítr ve francouzském salónu. Ona hledá prsten, on Goldoniho... Film svými rychlými přechody občas připomene paralelní montáž – odchod jedné postavy střídá příchod jiné jinam – a působí méně feministicky než díla tvůrce z 80. let. Přesto žena zůstává důvodem k bytí filmu. Film a divadlo spolu sice příliš nekomunikují, téma divadelního představení (identita ženy tvořená muži) se ale obtiskne i do filmu. Jen s tím zásadním rozdílem, že ve filmu je to sama žena, kdo „čaruje“: volí, kým bude. Filmová forma se v tomto případě ukazuje být volnější, méně podřízená diktátu muže-tvůrce. [viděno na mubi.com]